davidenyvonne.reismee.nl

Vietnam!

Daar zijn we (eindelijk) weer,
Om 8.30 uur hebben wij de bus naar Saigon (Ho Chi Minh City) geboekt. Wij hadden stoel 41 & 42 alleen konden we deze niet vinden.. Blijkbaar hadden ze 's nachts de planning omgegooid en stond er deze morgen een bus met maar 40 stoelen, wij balen. Rond 12.00 ging de volgende bus. Aangekomen in Saigon hebben we een goedkope homestay kunnen vinden en zijn vervolgens direct wat gaan eten. Ze schenken hier bier Saigon, slechts 10.000 Vietnamese Dong (40 euro cent) voor een fles van 450 ml, ideaal! In het kader van low budget reizen is het beter voor ons om de hele dag bier te drinken dan iets anders!!!!!
De komende dagen hebben we wat aan sight seeing gedaan. Wij vonden Saigon een nette en mooie stad om te zien. Vervolgens zijn we met de bus doorgereisd naar Mui Ne, dit is een strandplaatsje waar veelal hotels te zien zijn. Wij hebben hier een Canadese dame ontmoet met wie we een kamer hebben gedeeld en de volgende dag een tour gedaan. Onze wekker ging erg vroeg omdat wij om 4.30 uur werden opgehaald voor de tour (wij hebben hier dus echt geen vakantie!). We hebben in alle vroegte de white sand dunes bezocht en uiteraard ook nog even gesandboard! Vervolgens hebben we de red sand dunes bezocht, daarna doorgereden naar een vissersdorpje. Het was erg leuk om te zien wat de vissers allemaal gevangen hadden deze morgen. We zagen vanalles liggen wat wij in Nederland niet zo snel zullen eten. De laatste stop was de Fairy Spring, dit is een helder stroompje waar je doorheen kunt lopen om vervolgens de zandmuur te bewonderen die minstens een kilometer doorloopt.
'S middags hebben we de bus gepakt naar Dallat, een stad in de central highlands die een beetje frans aandoet. Hier hebben hier een 3 daagse scooter tour gedaan naar de stad Nha Trang. We zijn samen met een gids door de central highlands van Vietnam gereden, super mooie route. Onderweg hebben we uiteraard van alles bezocht: sprinkhanenboederij (uiteraard een paar van die rakers opgesnackt), rijstwijn makerij (bevatte slecht 65% alcohol, uiteraard ook wat mogen proeven, jammie!!!), koffieplantage bezocht, witte budda, watervallen, zijdenfabriek, stenenfabriek, cacaoplantage, suikerruitsap gedronken (erg zoet, maar wel lekker), peperplantage die er 10 jaar geleden was geweest (echt facinerend om te zien) en ruim 500 kilometer moeten afleggen op de scooter.
Het verkeer is hier echt verschikkelijk, hoe groter voertuig, hoe meer rechten je hebt op de weg. Bussen en vrachtwagens halen hier constant in ook al kan het niet, dus je mag geregeld met je scooter de berm in.
De eerste nacht hebben we in een longhouse geslapen waar 's morgens rond 4.00 uur een haan begon te kraaien (ongeveer 2 uur lang) die zich onder het longhouse had geposteerd (echt verschrikkelijk hoeveel herrie dat beest maakte, volgens ons was deze haan flink opgevoerd!). Ongeveer 2 uur later begon de koe een goed uur lang te loeien, dus we hebben erg goed kunnen slapen. De gids had ons nog als tip meegegeven dat we zoveel mogelijk rijstwijn en bier moesten drinken als we konden, zodat we door de herrie heen zouden slapen. Hadden we maar beter geluisterd! De laatste dag van de tour was onze gids voor het eerst in zijn leven bezopen geweest. 'S morgens was hij zijn scootersleutel kwijt, dus moest de lokale slotenmaker komen om een nieuwe sleutel te maken. De rest van de dag hadden we niet heel veel meer aan onze gids, omdat hij te kapot was (leuke jongen, maar niks gewend!).
In de stad Nha Trang hebben we de eerste dag aan sight seeing gedaan en de volgende dag hebben we een spa bezocht. Hier hebben we heerlijk in een modderbad gelegen, schijnt goed voor de huid te zijn. Verder hebben we hier nog in een kruidenbad gelegen en hebben nog even een duik genomen in het zwembad, erg vermoeid dagje!
Onze volgende bestemming was Hoi An, een plaatsje wat fransachtig aandoet, erg gezellig! Dit plaatsje staat bekend om zijn vele kleermakers, tussen de 300 en 500. Ze kunnen er echt alles namaken, je zoekt gewoon een plaatje op internet en een paar uur later is de eerste fitting alweer. Wij hebben beiden vanalles laten maken, was erg vet om te doen (zelfs ik vond shoppen op deze manier geweldig).
Vanuit Hoi An (lekker warm) hebben wij de nachtbus genomen naar Ninh Binh genomen (lekker koud). Voor het eerst sinds tijden hadden wij het weer eens koud, dit komt omdat het winter is in het noorden van Vietnam. Hier hebben wij 's morgens een scooter gehuurd en zijn naar Tam Coc gereden, dit is de kleine versie van Halong Bay on earth. Het was alleen jammer dat het erg mistig was deze morgen. Ook de omgeving was prachtig met zijn rotsen. We zagen ook veel mensen rijst planten met hun blote benen in het hele koude water.
'S middags zijn wij doorgereisd naar Cat Ba Island. Hier hebben wij een berg in het national park beklommen, wederom erg mistig! Vanuit daar hebben wij ook Halong Bay bezocht, dit vonden wij beiden een erg mooi gebied. Alleen het was niet echt aangenaam weer voor een boottrip van 8 tot 5 uur. Ook hebben we op deze trip nog gekayakt, we waren een erg goed team samen (not)! We gingen steeds niet de kant op waar we heen wilde, halverwege de tocht hebben we geswitcht van plek (omdat ik dacht dat het aan yvonne lag) maar we zijn toch tot de conclusie gekomen dat het aan de kayak lag.
Onze volgende stop was Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Eenmaal aangekomen hebben we een taxi gepakt naar ons hostel. We werden in onze reisgids al gewaarschuwd voor verkeerde taxi. Maar deze meneer zei dat die op meter reed, dus we stapte in. Achteraf begrepen we waarom. Deze meter liep wel 5 keer zo snel op als een normale taxi meter. Maarja wisten wij veel dat er opgevoerde taximeters bestonden???? Wij vonden beiden dat er weinig te zien was in Hanoi, kan misschien ook komen om dat wij al erg veel gezien hebben. Vanuit hier hebben we een 3 daagse trekking gedaan naar Sapa. Hier liggen de uitgestrekte rijstvelden van Vietnam, echt heel erg mooi om te zien!!
Hier nog een link voor wat leuke pica's: https://picasaweb.google.com/yvonneb205/Vietnam

Trui

Dag David en Yvonne
Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal hebben laten maken.Leuk om te lezen wat jullie weer allemaal beleefd hebben.Had die haan toch de nek omgedraaid,dat deed opa vroeger ook.Hier wordt het langzaam lente.Gelukkig.
Groetjes van de hele fam.

Wiek en Anna.

Hallo David en Yvonne,

Wat fijn dat jullie al zoveel gezien hebben,en dat je er lange dagen van maakt dan zie je ook meer?en waren de sprinkhanen lekker?Geniet nog heel veel van al dat mooi's .

Wiek en Anna.

jans jans

Haai Haai

Volgens mij zijn jullie bijna toe aan vakantie ?
Van reizen en bier drinken word je inderdaad moe.
Leuk verhaal. Fijn om te lezen dat jullie er nog steeds van genieten.
Wij genieten ook als we het lezen.

Groetjes.

Jans jans jans jans.

Chris en Naomi

Wat een leuke verhalen, en wij maar (hard) werken ....
David er is hier op kantoor een vondst gedaan door Naomi, het is rood van kleur en je hebt die veel gebruikt. Je kunt het over een paar weken komen ophalen. Zo zijn wij dan ook wel weer.... Veel plezier nog en niet te veel zuipen anders eindig je net zo als...Anja! Groeten Chris en Naomi

Gert de Groot.

Hoi Yvonne en David,

Dank voor het uitgebreide reisverslag uit Vietnam.
Ook de fot'os waren weer de moeite waard en geven een mooie indruk van het leven van de mensen daar.
Jullie staan er beiden steeds goed op. Dus al dat reizen doet jullie geen kwaad.
Inmiddels hebben jullie alweer van Vietnam gezien en gehoord (!); ja hanen en koeien hebben ze overal.
Ik hoor dan toch liever het geluid van de bosuil die momenteel hier 's-nachts behoorlijk oehhoed (of zo iets!!).
Ik lees dat de temperaturen daar ook nog al eens uiteen lopen; van warm tot koud!
Nou inmiddels gaan wij hier weer langzam naar de 15 graden, zoals morgen het geval is.
Dus we gaan de goede kant op. Hebben jullie straks ook niet zoveel problemen met het acclimatiseren.
Want jullie reisplan schiet inmiddels toch wel aardig op
qua vorderingen.
Doe a.u.b. voorzichtig met al dat verkeer daar; ze kunnen daar inderdaad als gekken rijden.

Voor nu hartelijke groeten en wij wensen jullie twee nog veel reisplezier.

Wim en Gert.

Heidy

Gatverpinnikes...ik krijg de reiskriebels van al dat moois !
En wij hier een beetje blij gemaakt worden met temperaturen van wel TWEE cijfers, poeh poeh.
Het thema van de Kuukse kroegentocht was HOLIE maar jullie regelmatige kroegen tochten zijn ook behoorlijk HOLIE-smokes.
Blijven schrijven en pica's sturen dan genieten we nog even mee.
Genietuuuhhhh

Ingeborg

Ik lees iedere keer jullie verhalen, en kijk nu alweer uit naar de volgende. Ik ben echt jaloers op jullie!! Zo te zien op de foto's vermaken jullie te prima, wat wil je nog meer? Maar ik wens jullie nog heel veel plezier en ik zie het volgende verhaal en foto's wel verschijnen!

Liefs, Ingeborg