davidenyvonne.reismee.nl

Adelaide to Townsville!

Heeey Allen,
Vanuit Adelaide hebben we de great ocean route gereden. Het is een hele mooie kustroute met veel rotsen, baaitjes en uitzichtpunten! Great was die zeker! Verder veel chillen kustplaatjes en mooie natuur, ook hebben we koala's gespot in het wild!
Aangekomen in Melbourne zijn we bij de familie van David verbleven. Hier zijn we 1 avond gaan stappen met Michael, 1 van de 2 zoons. Veel leuke, relaxe en wazige kroegen heb je hier! Verder hebben we 1 dag in de stad rond gelopen, 's avonds hebben we de stad vanuit de hoogste toren bekeken, very nice! Zaterdag was een relaxed dagje, Jeanette had wat familie uitgenodigd om te komen bbq'en. Dit was ideaal om nog wat familie te ontmoeten die David nog nooit gezien had.
Vanuit Meldbourne zijn we in een keer doorgereden naar Sydney, om wat tijd te besparen. Sydney echt een super stad!! Je hebt er echt alles, strand, winkels en natuur. De stad licht als het ware in een soort van baai, waardoor een heel groot deel van de stad aan het water gelegen is, daardoor hebben we veel ferry kunnen hoppen. Zo zijn we ook langs het Opera House gevaren. Op de tv lijkt deze vele malen groter en witter, kleinigheidje! Zo hebben we uiteindelijk 3 dagen de toerist lopen uithangen.
Vervolgens zijn we in de regen doorgereden naar de Katoomba (Blue Mountains). Onderweg werd het steeds mistiger, dus wij waren al bang dat het zicht minder goed zou zijn. Eenmaal aangekomen, een en al mist, je zag gewoon helemaal niets, dit was flink balen! Hadden we uiteindelijk 200 kilometer voor niets gereden!
We hebben daarna een bezoekje gebracht aan de Austalian Zoo van Steve Irwin. Hier hebben we een mooie show gezien met krokodillen, slangen en vogels die net over je hoofd heen razen. Uiteraard waren er veel krokodillen te bewonderen in deze zoo omdat dat Steve zijn favorieten waren.

Verder hebben we een 1daagse trip naar Fraser Island gedaan. Dit is het grootste zand eiland ter wereld. We hebben er een oud schipwrak gespot, mooie riviertjes, een super helder meer waar we overigens ook in gezwommen hebben en we hebben een wandeling gemaakt door een stukje regenwoud. Tijdens het zwemmen liep er ook nog een dingo rond die aan iedere tas aan het snuffelen was op zoek naar eten. Dit eiland is echt een super mooi eiland, dus zeker de moeite waard om een bezoekje aan dit eiland te brengen. Ook hebben we nog een middag rond gescheurd op een kleine mini motor.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Rockhampton, een rustig industrie stadje. Hier hebben we een berg beklommen, maar opeens begon David te gillen, hij zag een slang die direct naast hem recht omhoog stond. Waardoor ik ook begon te gillen, maar gelukkig vertrok de slang zonder ons te vermoorden. Hoogstwaarschijnlijk een van de meest dodelijk slangen ter wereld! Hier zijn we 's avonds een heerlijk steak gaan eten om vervolgens naar een rodeo show te kijken. Het was wel gaaf om te zien dat er van die idioten zijn die op een veel te wilde stier gaan zitten en er vervolgens hard vanaf vliegen. Het was een zeer vermakkelijke avond.
In Airlie Beach hebben we een 3 daagse tour naar de white sundays gedaan, echt gweldig mooi!! Grote witte zandstranden waar je op sommige plekken heel veel pijlstaartroggen kon spotten en wat reefsharks. We hebben ook nog in een beschermd natuurgebied mogen snorkelen, dus genoeg vissen kunnen spotten. Uiteraard hebben elke avond een biertje (of een paar meer) gedronken met iedereen.
Groetjess

Aussie!!

Hoi hoi,
Hier zijn we weer! Dit keer vanuit Australië!! De afgelopen 2 weken hebben we ons zeer goed vermaakt in dit land!! Op dit moment staat onze kilometerteller op 5000 km, afgelegd in 8 dagen! Australië is ongeveer even groot als Europa, flinke afstanden dus.
Vrijdagnacht rond 4 uur zijn we geland in Darwin. Op zoek naar een hostel, toen begon de schrik. Een privekamer met gedeelde douche en wc koste maarliefs €60,- p.n., terwijl wij €9,- p.n. gewend waren voor een privekamer met eigen douche en wc inclusief ontbijt en met geluk een zwembad. Dat was even schrikken dus! Gedeelde slaapkamers zijn iets goedkoper €21,- p.p.p.n.
De volgende dag even Darwin verkent, rustig stadje. Ook meteen een tour geboekt naar het Kakadu park. Ook toen schrokken we ons weer even kapot van de prijzen. Maarja, we hadden weinig keus, we wilde het park zien en we hadden maar 1 tour als optie. Dus hebben we maar een tourtje geboekt van 3 dagen. Maandagochtend om 6 uur op naar Kakadu! Een nationaal park van 20.000 km2. Als eerste hadden we een boottour door een natuurgebied waar je wat krokodillen kon spotten! Vervolgens zijn we doorgereden naar het park. Hier gingen we wat rotstekeningen bekijken en naar een mooi uitzichtpunt, waar je kon zien hoe uitgestrekt het park wel niet was! De volgende dag zijn we als eerste ook een uitzichtpunt gaan bezoeken en vervolgens hebben we wat watervallen bezocht! Wel echt super mooie watervallen!! In de mooie rode rotsen verschuild met een mooi wit zandstrand! Dat was echt een plaatje!! 's avonds heben we nog wat mooie pica's kunnen schieten van de zonsonderganag. Onze laatste dag zijn we nog naar verschillende watervallen gegaan waar we konden zwemmen. Ook weer een paradijs! Het waren kleine watervallen verscholen in de rosten waar je doorheen kon zwemmen! Kakadu is echt een geweldig park!
De volgende dag konden we onze stationwagen ophalen! Het links rijden was even wennen, eerst gingen de ruitenwissers op en neer in plaats van het knipperlicht. Als eerste hebben we nog een bezoek gebracht aan het Litchfield park. Om 8 uur 's ochtends zaten we ons te douche onder de watervallen! Lichtfield is ook een mooi park met watervallen, maar het kon toch niet tippen aan Kakadu. Vervolgens hebben we onze rit doorgezet naar het midden van Australië Alice Springs. Onderweg zijn we voor het speelkwartier gestop bij Devils Marvilles, grote ronde rotsblokken! Aangekomen in Alice Springs informeerde we even hoe ver het was tot het Red Centre (verschillende rode rotsen). Dat scheen nog maar 500 km te zijn tot de eerste attractie.
Als eerste hebben we Kata Tjuta bezocht, verschillende rode rotsen bij elkaar! Hier hebben we even snel wat wandelingen gemaakt, maar het zag er wel super mooi uit! Vervolgens zijn we snel doorgereden naar Ayers rock om de zonsondergang te zien, maar helaas regende het pijpenstelen!
De volgende ochtend zijn we weer om half 5 opgestaan om de zonsopgang te zien bij Ayers Rock, helaas zat de lucht te dicht met donkere wolken, dus we hadden wederom pech! Vervolgens hebben we er nog even om heen gereden, helaas begon het toen weer te regenen. Daarna zijn we in de regen doorgereden naar Kings canyon, hopend dat het weer zou opklaren. Toen we aankwamen was de regen gestopt en konden we een mooie wandeling over de Kings Canyon maken van 2,5 uur. Echt een super mooi gebied, met geweldig uitzicht!!
Vervolgens hebben we onze koers richting Adelaide gezet. Onderweg zijn we nog aangemeerd bij Cooper Peddy, hier leeft 70% van de bevolking onder de grond. Verder zijn er veel mijnen daar waar ze Opal winnen. Normaal gesproken zou het rond deze tijd van het jaar daar rond de 39 c moeten zijn, helaas was het bij ons rond de 18 c.
De volgende dag hebben we nog een bezoek gebracht aan Aligator Gorge park, zeker de moeite waard. 's Ochtends rond een uurtje rond 9 reden we de berg op naar het park. We hebben wel meer dan 15 kangaroe's gespot!! 's Middags zijn we doorgereden naar Clare Vally, hier hebben we eerst even nieuwe slaapzakken gekocht die bestand waren tot minus 5 graden. We vroren in de afgelopen nachten onderhand dood, koelt 's nacht nogal sterk af. Het leek wel Nederland! Clare Vally staat bekend om zjin wijnstreek. We hebben dan ook maar even een bezoek gebracht aan één van de wijngaarden waar je gratis wijn kon proeven!
De volgende dag zijn we doorgereden naar de familie van David in Adelaide. Eerste even onze auto gedropt bij de garage, het is wel te merken dat we een goedkope bak hebben gehuurd. Bij Michael & Brenda hebben we 4 dagen kunnen doorbrengen. Adelaide is een rustige stad. We hebben de Adelaide hill bekommen, met op de top een prachtig uitzicht over de stad. Wat cultuur gesnoven in het museum. Oldtimers gespot voordat ze on tour gingen. Hot chocolate met chilli geproeft, apart! En vervolgens nog wat wijn geproeft. Ook hebben we nog een bezoek aan het strand gebracht.
Joww, tot het volgende verhaal!

Bye Bye Indonesie

Hallo daar,
Terwijl David van een heerlijke massage aan het genieten is ben ik ons verhaaltje aan het typen.
Na ons avontuur in Lembongan zijn we doorgereisd naar het eiland Lombok. We hadden de lokale ferry gepakt, omdat dit uiteraard het goedkoopst was (zelfs inclusief ligbedden), ideaal zeg ik! In Sengigi hebben we voor een week een scooter gehuurd om Lombok van daaruit te verkennen. We hebben tempels, Mataram (hoofdstad), en diversen strandjes bezocht.
Onze backpacks gedropt bij schotse duikinstructrische die we hadden leren kennen, en op naar Kuta met de scooter. Eenmaal in Kuta aangekomen hebben we een slaapplaats gezocht. David is per ongeluk met de scooter half het restaurant ingereden waardoor een bloempot is gesneuveld, kleinigheidje hou je toch. We konden het voor 3 euro afkopen, geen geld! Jammergenoeg was onze brokkenpiloot daarna een beetje van slag. Waardoor we berg afwaarts er bijna afschoven. Het scheelde niet veel en we lagen op onze neuzen te kijken. Het is wel duidelijk dat onze brokkenpiloot nog niet zoveel ervaring heeft, helaas. Dat heeft mij bijnahet leven gekost.
Kuta staat bekend om zijn mooie stranden en surfen. We hebben hier de omgeving verkend en aan het strand gelegen. De kinderen proberen je hier van alles te verkopen, ze gaan pas weg voordat je iets gekocht hebt of je moet zelf opstappen, erg vervelend. Als er 5 kinderen en 4 vrouwen om je heen zitten op het strand stap je vanzelf wel op uit frustratie.
De volgende bestemming was Senaru, deze plaats staat bekend om zijn watervallen en de Rinjani vulkaan. We hadden hier een hele goede kamer met een prachting uitzicht. 's Avonds hebben we hier een hapje gegeten en dat hebben wij beide geweten daags daarna. Ik was aan de race geraakt en voelde me niet goed (koorts) en David moest ineens ook wat vaker naar het toilet. Wij hebben 's morgens met met pijn en moeite alleen de watervallen bekeken, David heeft in de tweede waterval nog gezwommen. De planning was om terug te rijden naar Sengigi, maar door mijn toestand was dat niet mogelijk en hebben we snel een nieuw onderkomen gezocht, zodat ik naar bed kon. Jammergenoeg hadden we onze EHBO kist met pillen niet bij. David wilden even wat pillen bij de apotheek gaan halen. Er werd meteen aangeboden dat er een apotheekster / verpleegster langs kwam om even naar mijn toestand te kijken. Flink wat pillen voorgeschreven en de volgende dag kwam ze weer terug voor controle. Ik had wel 8 diarre remmers ingenomen, helaas geen effect. Bij locals had het al effect na 2 pillen!
De volgende dag ging het wat beter met mij en hebben we onze trip weer doorgezet naar Sengigi, om vanuit daar naar de Gili eilanden te gaan. 's Avonds een one way ticket geboekt en de volgende dag mooi optijd opgehaald met de taxi die ons naar de boot voor de Gili's bracht. We werden bij een restaurant gedropt waar iemand ons op de boot zou zetten. Lekker rustig aan tafel zaten wij toen ze een retour ticket aan ons wilde verkopen. Onze gedachten was we kijken op de Gili wel wat en hoe we een retour ticket boeken. Helaas waren de verkopers daar niet zo blij mee, ze bleven maar aandringen en daalde flink met de prijs, maar we gaven niet toe. Na 10 minuten waren wij nog de enige toeristen die in het restaurant zaten, apart want we moesten dezelfde boot hebben als de andere. Bleek het zo dat we eerste een retour ticket moesten kopen voordat ze voor ons het ticket heen wilde kopen, belachelijk! We zijn opgestapt en naar de boot gaan lopen. Ondertussen had er 1 van de verkopers spijt gekregen en kwam die aanrijden met 2 boot tickets, terwijl hij nog steeds probeerde zijn retourticket te verkopen (helaas voor hem).
Op de Gili's hebben we lekker gerelaxd door aan het strand te liggen en door wat drankjes te doen in een zwembadbar. Zeker een goed party eiland! Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar Kuta Bali. Een hele drukken toeristische badplaats waar je ook goed kunt feesten. Daar hebben we nog even wat geshopt en aan het zwembad gelegen. Waardoor het bijna tijd is om Australië te verkennen!! Net nog even onze haren geknipt een heerlijke massage gehad en ik heb nog een manicuur gehad. En dat voor 13 euro p.p.
Tot het volgende verhaaltje vanuit Australië!!!

Van vulkanen naar zwarte stranden!

Daar zijn we dan eindelijk weer,

Na Yogyakarta zijn we op eigen houtje doorgereisd naar Probolingo, een plaatsje aan de voet van de Bromo Vulkaan. De volgende dag hadden we een rustdag / wasdag, omdat we nog niet wisten of we de Bromo Vulkaan of het IJen Plateau (vulkaan) wilden gaan bekijken. Na diep beraad deze dag, hadden we besloten om beiden te gaan bezichtigen. De volgende dag ging om 2.00 uur 's nachts de wekker omdat we om 2.30 uur richting de top van de Bromo Vulkaan (viewpoint) werden gebracht. Eenmaal aangekomen moesten we overstappen in een 4WD om verder richting de top van het viewpoint te worden gebracht, daarna nog een half uurtje klimmen om de top te bereiken om vervolgens van een prachtige zonsopgang te genieten. Na de zonsopgang zijn we naar de vulkaan zelf gereden, hier moesten we een uurtje lopen om boven op de vulkaan te komen. Op de rand van de vulkaan was het erg druk en er was maar weinig plek om te staan. Een verkeerde stap en je kon de vulkaan van binnen bekijken, hekwerken hebben ze hier dus nog nooit van gehoord.

Dezelfde dag zijn we doorgereden naar een plaatsje bij de IJen Vulkaan (5 a 6 uur durende rit). Dit komt mede omdat de weg aan de voet van de vulkaan enorm slecht was. Met een 4WD moet je hier nog voorzichtig omhoog rijden, maar hier doen ze dat gewoon met een degelijk Indonesies busje! De volgende dag ging om 3.30 uur de wekker omdat we rond 4.30 uur richting de top van de Ijen vulkaan werden gebracht. Eenmaal aangekomen, moesten we nog ruim 3 kilometer wandelen waarin we ruim 500 meter stegen, dus het was nog een flinke klim. Op de top hadden we een prachtig uitzicht over de vulkaan en het oerwoud. De vulkaan staat bekend om het groen kleurige meer wat erin ligt. De groene kleur wordt veroozaakt door de zilverwinning die er plaatsvindt. Locals lopen hier naar boven met een bamboestok met aan beide kanten een bamboemand, vervolgens lopen ze de vulkaan in om met gereedschap uit 1885 stukken van de geel rokende rotsten (zilver) af te slaan. Vervolgens vullen ze de manden aan beiden kanten met ongeveer 70 tot 100 kilo geelkleurige rotsen en lopen vervolgens dezelfde route terug. Deze route lopen ze 1 a 2 keer per dag, maar dan heb je ook wel weer genoeg gesport. Ik heb nog een gevulde mand met zilver (80 kilo) mogen liften van een van de werkers, maar dat is echt geen pretje als je daar mee moet gaan sjouwen.

Na een bezoekje aan deze vulkaan werden wij netjes afgezet bij de ferry richting Bali! Yvonne eindelijk blij, lekker op het de witte stranden liggen, dacht ze. Helaas voor haar, want al snel genoeg kwamen we erachter dat alleen in het zuiden van Bali witte stranden waren. Wij gingen naar Lovina in het noorden, dus wij konden genieten van een mooi grijs / zwart strand. In Lovina hebben we 2 dagen gedoken (2 duiken per dag), bij Menjangen en Tulamben (wrakduik). Het koraal, de vissen (alle kleuren van de regenboog) en het zicht onder water is is hier echt geweldig. Wij vonden beiden het wrak (oorlogsschip uit de 2de wereldoorlog) helemaal geweldig omdat het helemaal begroeid was met koraal en er zatten enorm veel soorten en grote scholen vissen die om je heen zwommen.

In Lovina hebben we ook nog een scooter gehuurd en zijn we de watervallen, meren, tempelcomplex, apen en prachtige rijstvelden gaan bekijken.

Je krijgt hier van ierdereen een massage aangeboden, zelfs van een man die eruit zag als 198 jaar oud(waarschijnlijk was hij pas 128 jaar jong). Na enige twijfel hebben we deze man toch maar vriendelijk bedankt voor zijn aanbod, ondanks zijn vele jaren ervaring in het massage circuit!

In Lovina hebben we 's avonds uiteraard weleens een biertje gedronken (soms ook wel meer!). Op 1 van deze avonden kwam er een Canadees/Franse mevrouw naar ons toe die vroeg of wij haar rekening van RP 15.000 (1,25 euro) wilde betalen (eerste reactie, NEE). Ze legde ons uit ze al 3 jaar aan het reizen was en dat ze doormiddel van schilderijen/tekeningen haar rekeningen betaalden. Blijkbaar hadden ze het in deze kroeg niet helemaal goed begrepen, dus zijn wij zo vriendelijk geweest om haar rekening te betalen inruil voor een portret van ons 2. We hebben nog enkele uurtjes met haar gepraat over het fenomeen van niet te hoeven betalen, maar gewoon te schilderen, toch mooi dat zoiets kan.

Vanuit Lovina hebben we de shuttle bus naar Ubud genomen. Deze plaats staat bekend om zijn kunst en cultuur. Het enige wat ons enorm opviel, was het overschot aan toeristen, beetje jammer. De volgende dag hebben we hier een scooter gehuurd en zijn we naar het bergplaatsje Kintamani gereden, waar we een prachtig uitzicht hadden op de vallei. Onderweg zijn we nog prachtige rijstterrassen tegengekomen en velen fruitkraampjes, waar we nog wat typisch indonesies fruit hebben gescoord.

Vervolgens zijn we doorgereisd naar Lembongan, een eiland in het zuiden van Bali. Wij hadden hier een goedkope verblijfplaats geregeld bij Johnny's Losmen, maar dat hebben we geweten. We kwamen er 's avonds pas achter hoe smerige de kamer eigenlijk was, de helft van het plafon was bedekt met spinnenwebben en spinnen en tot onze grote verbazing hebben we ook nog 5 kakkerlakken (vriendelijk) de deur moeten wijzen! Het mooie vindt ik dan weer dat heb formaat van deze uitermate leuke huisdieren enorm is ten op zichte van de kakkerlakken die we in Nederland kennen (toch leuke huisdieren). Ik vond het een beetje vreemd dat Yvonne deze fenomenen niet echt kon waarderen, ze durfde zelf de badkamer niet meer in.

De volgende dag zijn wij hier weesten duiken in het kraakheldere water, we hadden voor het eerst tijdens het duiken een schildpad gezien, very nice! We hebben 's avonds nog gezellig een biertje gedronken met de andere bezoekers van dit geweldige hostel. De wat oudere man die de boel in de gaten hield en het geld in ontvangst nam lag gewoon de hele dag op zijn matras, wat een wereldbaan (dat noem ik nog eens slapend rijk worden!). Een ding moet ik hem wel nageven, hij sprak mij elke keer aan met Boss, dus eigenlijk is het echt een top Hostel!

Selamat bekerja!

Alweer 2 weken op Java!

Hoi hoi,
Bandung was onze volgende stop. Zondag hebben we deze stad verkend. Eerst even in het centrum rondgelopen, wat oude gebouwen gespot samen met een Bulgaar die we tegen kwamen op het treinstation. Vervolgens hebben we een mini-busje naar een ander gedeelte van de stad gepakt. Tijdens de rit kwamen we een local tegen die maar bleef praten en ons graag wat van zijn dorpje Lembang wilden laten zien. Ik had er vrij weinig zin in, maar David dreef zijn zin door. Gelukkig maar!! Eerst gingen we naar het huis (een paar muren met wat golfplaten erop) van zijn broer, 20m2 waar ze met 8 mensen leefden. Alle luxe dingen hadden ze geschonken gekregen, zoals TV, koelkast en een bank en waarschijnlijk nog wel wat meer spullen. Verder bestond het huis uit bedden, ofja meer dekens waar ze op sliepen. Doorgelopen naar het huis van de local, genaamd Ade, ondertussen hadden we prachtig uitzicht over het landschap! Het casino is hier ook wel de sport-vis-club, inzetten hoeveel vissen je gaat vangen en als je gewonnen hebt is het bingo, cashen!! Ze wilden graag dat David ook mee deed, maar het was al tegen de schemering aan, dus liepen we door naar zijn huis. Eenmaal aangekomen werd ons direct wat te drinken aangeboden en een zelfgemaakt soja ijsje. Toen we het huis van Ade uitkwamen stonden er wel 30 kinderen voor de deur!! We zijn hier echt een attractie! Toen we met de kinderen op de foto gingen werden ze helemaal gek, schreewen en doen! We mochten gratis van hem overnachten, maar we hadden ons andere verblijf al betaald, dus heeft hij ons weer op het busje gezet.
's Maandags zijn we doorgereisd naar Pandangaran. Om 8 uur de bus gepakt en om 18 uur waren we eindelijk gearriveerd op bestemming. Tijdens de rit nog even een kappotte band verwisseld. Je maakt het hier allemaal mee!
In Pangadaran (2006 getroffen door een tsunami) hebben we het National Park bezocht, met heel veel apen! David wilde met een aapje op de foto en ging door zijn hurken, maar i.p.v. dat het aapje rustig bleef zitten, klom het op zijn rugzak en jatte de tissues uit een zij vakje. Toen we het park uitliepen werd ik nog even te grazen genomen toen er een aapje op me sprong (ondertussen liep David gewoon verder naar de uitgang terwijl ik stond te schreeuwen, fijn)! De apen zijn tot nu toe de grootste criminelen die we zijn tegengekomen. 's avonds kun je hier heerlijk een biertje drinken op het stand! That's the good live! Verder hebben we nog een 1 daagse tour creen canyon tour gedaan. Een hele mooie cave met groen water! Hierbij hebben we ook nog een kroeppoek fabriek bezocht en een dorpje waar ze olie en bruine suiker maakte van cocusnoten en nectar van de palmboom. Ook hebben we nog een stop gemaakt bij een bamboe brug en een schilpadden opvangcentrum, very nice!!

Vervolgens hebben we de trein naar Yogyakarta gepakt. Hier hebben we de volgende dag 2 hele mooi tempels bezocht, de Borobudur & Prambanan tempel! Yogya is een leuke stad met veel backpackers. Oja, ook worden we steeds vaker gevraagd om op de foto te gaan met de locals hier! David is nogal in trek!
Tot zo ver onze update! De tijd vliegt voorbij hier!!
Leuk om alle reacties te lezen! :)

Eerste week Java!

Heeey,
Vrijdag nacht 9 september zijn wij naar Jakarta Indonesie gevlogen, wij zijn rond 1 uur geland. Het vliegveld is redelijk gedateerd als je dat vergelijkt met Bangkok. We zijn in de taxi gesprongen en veilig aangekomen bij ons verblijf.
De volgende dag zijn we Jakarta gaan verkennen met het openbaar vervoer (bus). Het enige wat we ruim 1,5 uur in de bus heen hebben kunnen aanschouwen was viezigheid en armoede. Naar onze mening zijn er niet echt highlights in Jakarta, daarom zijn we de volgende dag doorgereisd naar Bogor.
Eenmaal in Bogor aangekomen hebben we een slaapplek gezocht en zijn we de buurt gaan verkennen. We kwamen toevallig een Indonesier tegen die bijna zijn hele leven in Amsterdam heeft gewoond. Hij vond dat wij Nederlanders meer Indonesiers moeten toelaten en bepaalde andere groeperingen de deur wijzen. Hij zij dat Indonesiers tenminste hard werkten, dat kan wel zo zijn, maar ons is het nog niet opgevallen. Je hebt hier namelijk veel overbodige beroepen.
's Ochtend kregen we ontbijt van het hotel, 2 boterhammen met hagelslag (dat hadden we niet verwacht)! Na het ontbijt zijn we Botanical Garden gaan bekijken, hier staat Bogor bekend om. Het bezoek aan deze tuin was zeker de moeite waard. 'S avonds hebben we nog gezellig met een stel Nederlanders, een belgische en 2 australiers gezeten.
De dag erop hebben we de bus naar Cibodas bepakt. Eenmaal in ons hostel aangekomen bij een indonsier die Freddy heette en nederlands sprak, ideaal, hebben we direct een gids geboekt die ons de volgende dag naar de top van de Gede Pangrango vulkaan zou begeleiden.
's Middags hebben we in Cibodas ook een Botanical Garden bezocht, alleen deze is vele malen groter (243 hectare) en mooier dan die van Bogor. In de Botanical Garden zijn we nog een 6 tal mensen uit Saoede-Arabie tegengekomen. Zij waren heerlijk aan het bbq'en en riepen of wij erbij wilden komen zitten. Dus we hebben maar even een hapje schaap meegegeten.
De volgende dag hadden we niet heel veel gedaan omdat we om 1 uur 's nachts de top van de vulkaan gingen beklimmen. We hebben in 5 uur tijd 11km gelopen om ruim 1800 meter te stijgen naar een hoogte van ruim 3000 meter. Dit had uiteraard een stuk sneller gekund als Yvonne onderweg niet 8 keer was dood gegaan en dat geldt eveneens voor de terugweg. Eenmaal boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht. Na anderhalf uur boven te zijn geweest hebben we rond 8 uur de afdaling ingezet. Onderweg zijn we nog een hot spring en 3 grote watervallen en een stel apen tegenkomen die in de bomen aan het rond slingeren waren. Rond 2 uur 's middags waren we weer bij ons hostel gearriveerd en zijn direct even op bed gaan liggen.
De volgende ochtend hebben we de bus naar Cianjur gepakt. Wij dachten dat hier een hoop te zien en te doen was, maar helaas was dat niet het geval. Aan het einde van de dag kwam er een indonesiese man (26 jaar) naar ons toe en vroeg of wij een gesprek met hem in het engels wilden voeren (zo kon hij zijn engelse skills trainen). Na ongeveer 2 uur babbelen zijn we met hem een hapje gaan eten bij een goed en goedkoop restaurant wat hij kende. Hij wilde de volgende dag al als gratis gids fungeren. Jammer dat er in Cianjur geen echte bezienswaardigheden waren. Daarom hadden we besloten om maar te vertrekken en door te reizen naar Bandung.
P.S. Het valt ons op dat alle mensen die ons iets proberen te verkopen (dagtour, buskaartje, taxi, hostel, etc.) ons 3 tot 4 keer meer proberen te laten betalen dan de werkelijk prijs. Vaak als je met Indonesiers over geld begint snappen ze er opeens niks meer van, ja is ook! Dus over alles moet je onderhandelen. Ze proberen je overal een oor aan te naaien!
Daartegenover zijn er ook weer een hoop mensen die ons proberen te helpen wanneer wij bijvoorbeeld de weg niet weten of niet weten welke bus we moeten pakken.
Ze zijn op de meeste plekken nog niet echt gewend aan toeristen, dus je wordt overal aangegaapt en volledig nagekeken. Ze nemen niet eens de moeite om het enigszins onopvallend te doen. Strepless-hempjes en korte broekjes zijn hier geen aanraden!! Ook een bikini is hier not done, iedereen zwemt hier in lange kleren. Beide heeft yvonne wel gemerkt!
De busritten geven je een prachtig uitzicht over het landschap! Groen, berg/heuvelachtig, palmbomen, rijstplantages, theeplantages, in 1 woord fantastisch! Jammer genoeg is het dan wat moeilijk om foto's te maken. Vaak komen er in de bus nog wat jongens zingen om wat bij te verdienen. Ook komen er bij elke grote plaats wel verkopers in de bus om je wat voedsel of drinken aan te smeren. En natuurlijk voor te veel geld!
David is hier ook vrij populair, vooral onder de kleintjes. Hij wordt vaak aangesproken met He Mister! (voor zijn ex-collega's van CCM volkomen begrijpelijk)
Ons nieuwe indonesische telefoonnummer: 0062 - 812 986 541 70
Groetjess,

2 Daagse tour & Pattaya

Heeey luitjes,

Zondag 4 september moesten we om 7.30 uur klaar staan voor onze 2 daags trip. Eenmaal aangekomen in Ratchaburi legde onze gids uit wat de floating market precies inhield. Vervolgens konden we voor 150 bath (Euro 3,75) in een bootje stappen en zo de floating market bekijken. Het was mooi om te zien, alleen jammer dat het erg toeristisch was. We zijn daarna doorgereden richting de River Kwai. Ondertussen hadden we wel ergens gelunched (uiteraard rijst met ...). Eenmaal bij de River Kwai aangekomen zijn we eerst naar het museum geweest, dit museum vonden wij beiden niet heel spectaculair. We zijn daarna naar de beroemde brug gelopen net zoals honderden andere mensen. Het was wel leuk om een keer gezien te hebben.

Hierna zijn we afgezet bij een treinstation. De reden hiervoor was het mooie uitzicht en dat konden wij beiden beamen. Vervolgens mochten wij weer het busje in om naar ons hostel te gaan. Eenmaal aangekomen, bleken het diversen woonboten te zijn die op een of andere manier aan elkaar verbonden waren, maar zag er verder prima uit. We hebben hier nog gezellig een praatje kunnen maken met een amerikaanse meneer en 2 engelse dames. De 2 dames hadden nog wat tips en trucs voor de landen Vietnam en Cambodja, ideaal!

De volgende dag moesten we weer vroeg uit de veren. Na het ontbijt stond de activiteit bamboe rafting op het programma. We zaten met ongeveer 10 personen op een vlot die vervolgens met een boot tegen de stroming in werd voortgetrokken. Toen de boot een heel stuk stroom opwaarts was gevaren, werden we losgekoppeld en dreven we weer terug naar waar we vandaan kwamen. Dit was dus bamboe rafting! wij hadden hele andere verwachtingen.

Daarna zijn we olifant gaan rijden, dit was leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Vervolgens zijn we doorgereden naar het 2de wereld oorlogmuseum. Dit museum draaide om Hellfire Pass (Death Railway). Dit is een gedeelte van de spoorlijn die tussen Thailand en Birma door oorlogsgevangenen werd aangelegd in WO II. Dit was indrukwekkend om een keer gezien te hebben. Na de lunch zijn we doorgereden naar 2 watervallen, hier hebben we nog wat mooie foto's kunnen schieten. Daarna konden wij weer 3 uur de bus in richting Bangkok. Rond 19.00 uur kwamen we aan bij ons hostel in China Town. Het viel meteen op dat er erg veel autosloperijen zaten, want alle banden, motorblokken, etc lagen ruim opgeslapeld op straat.

Dinsdag zijn we naar wat bekende shopping mals gaan kijken en hebben we nog wat aan sight seeing gedaan. 'S avonds hebben we een drankje gedaan op Khao San Road (drukke backpackers straat). We werden op straat door diversen mensen aangesproken of we interesse hadden in een pingpong- of meloenenshow (we willen hier verder niet over in detail treden), maar we hebben hier wijselijk vanaf gezien.

De volgende dag hebben we de bus gepakt richting Pattaya (de sex-stad van Thailand). Dit bleek wel toen wij 's avonds over straat liepen en overal schaars geklede dames/heren(?) rond zagen lopen, Amsterdam is er niets bij. Ik werd bijna aangerand terwijl Yvonne er gewoon langs liep (mij helpen ho maar!). Veel 'ouwe vieze' mannen uit Engeland hadden hier de tijd van hun leven! De volgende dag hebben we nog even op het strand gelegen zonder zon, maar na 2,5 uur bleek dat er wel degelijk zon aanwezig was geweest, waardoor wij nu als 2 kreeften rondlopen.

We pakken vandaag het vliegtuig naar Indonesie (Jakarta), daar hebben we erg veel zin in!

Groetjes

Aankomst Bangkok!

Hayy Allemaal,

Hier is dan ons eerste verhaal vanuit Bangkok! Na een reis van 27 uur van deur tot deur zijn we eindelijk aangekomen, met een kleine vertraging van2 uurin Egypte. Daar konden we nog evengesluierde vrouwen spotten, ook leuk om te zien! We hebben op het vliegveld iemand ontmoet die al 6 jaar in Amsterdam woont, maar afkomstig is uit Vietnam.We hebben hem direct naar de highlight van Vietnam gevraagd,ideaal!Vandaag was onze eerste dagBangkok verkennen.Aangesproken door iemand op straat en meteen een Tuk Tuk geregeld. Hmm, na enige tijd hadden we tochonze twijfels bij deze Tuk Tuk, wel heel goedkoop dachten we allebei.We betaalde namelijk 1 euro voor 2 uursightseeing, waar je normaal 12 euro voor betaald. Al snel bleek datditde laatste dag van de week was waarop deTuk Tuk's de brandstofbetaald kregen door de overheid inThailand. Dusbeiden partijen waren hier blij mee!

We hebben vandaag veel tempels gezien. Vanavond hebben we echt lekker gegeten bij een straatkraampje, voor6 euro inclusief 2 liter bier. Ja yvonne is vandaagook maarbegonnen met bierdrinken. We hebben zojuist kennis mogen maken met onze eerste tropischeregenbui, waardoor we allbei zeinat in ons hostel zijn aangekomen. Morgen hebben we een trip van 2 dagen naar the river kwai, the floating market enverschillende watervallen, 2uurtjes vanaf bangkok. Tot het volgende verhaatlje!